Andrea Hansson
Follow your heart wherever it may lead you

En miniweekend i Gdansk

Ett bra första intryck

I veckan gjorde jag min första resa till Gdansk i Polen med ett gäng vänner. Jag hade inte direkt några förväntningar eller någon bild av hur det skulle vara och gud så positivt överraskad jag blev! Vi tog en taxi från flygplatsen till centrala Gdansk där vi skulle spendera några timmar innan vi fick tillgång till lägenheten vi skulle bo i. Vi satte oss på första bästa resturang som serverade frukost och avnjöt bland annat pannkakor och kaffe, ett perfekt sätt att börja både dagen och resan på.

Vi lämnade Sverige tidigare än vad som borde vara tillåtet och var ganska slitna när vi väl fick tillgång till lägenheten och en powernap var ett måste om vi skulle klara av hela dagen. Lägenheten vi hyrde lågg mitt på huvudgatan i gamla stan och var helt perfekt för oss, sex sängplatser, eget kök och det var så billigt att det kändes som att vi rånade någon.

Sightseeing by trampbåt

Vi bestämde oss för att utforsta staden till fots och tog en promenad i gamla stan. Vid kanalen såg vi trampbåtar och bestämde oss snabbt för att det var ett alldeles ypperligt sätt att se staden. Vi tog vår promenad till slutet av kanalen där vi fått veta att trampbåtarna kunde hyras.

Sex personer, två trampbåtar och en himla massa energi. Mjölksyran var ett faktum redan efter en kvart, men det glömdes snabbt bort när vi kikade på staden ur ett helt annat perspektiv än vi gjort tidigare. Vi såg ruiner från andra världskriget, restaurerade byggnader och fantastiska nybyggen. Jag kunde inte sluta förundras över den fantastiska blandningen av stilar i arkitekturen och önskade att vi kunde vara lika kreativa i Sverige.

En fantastisk avslutning på kvällen

Efter nästan två timmars trampade hade vi tagit oss runt de två öarna i centrala Gdansk och avslutade med en tävling om vem som kom först tillbaks med trampbåtarna.

Kvällen spenderades med att äta så himla god vegetarisk mat på Manna 68 och avslutades på en fantastisk spelbar, Game over, som erbjöd både brädspel och retro konsoller. Efter ett par omgångar Jenga gick jag över till Tekken dä jag fastnade resten av kvällen.

En dag i matens tecken

Andra dagen började vi med en brakfrukost på ett ställe som Natta hade varit på tidigare och rekommenderade. De serverade helt fantastiska bagels och våfflor och ländes som en perfekt frukost för ett gäng slitna spelfantaster. Vi besökte Gdansks största köpcentrum som var ett av de finaste och mest välplanerade jag varit i. Allt kändes så noggrannt uttänkt och det fanns inget som var lämnat till slumpen. Nytta kombinerades med design och interiören var till och med sammanhängande med miljön utanför. Vi shoppade lite och gick sedan till en resturang som serverade dumplings och piroger och även denna gång överraskade Gdansk med sin fantastiska mat.

En rundtur om Gdansks historia

Medan de andra åt frukost vår sista dag i Polen och kände spåren efter en för dem hård kväll var jag betydligt piggare och gav mig ut på en gratis guidad rundtur i staden. Jag är så otroligt glad att jag gjorde det fast att de andra valde att stanna kvar på resturangen. Jag lärde mig en hel del intressant om både Gdansk och Polens historia, om varför arkitekturen är som den är och hur befolkningen i Gdansk har utvecklats under bara de senaste tio åren. Det var en otroligt givande morgon och det gjorde mig sugen på att gå på turer i alla städer jag besöker för att lära mig mer om stadens historia.

Gdansk är en stad som tog mig med storm och som jag absolut kommer besöka igen. Gänget som vi reste med var det perfekta resesällskapet och jag har redan börjat planera vår nästa resa i mitt huvud även om det bara är några dagar sedan vi kom hem.